loading...

فرش ماشيني – فرش كاشان تركيبي استثنايي از هنر و زيبايي

فرش ماشيني – فرش كاشان تركيبي استثنايي از هنر و زيبايي

بازدید : 65
11 زمان : 1399:2

انواع الياف قالي ماشيني

الياف (جمع كلمه‌ي ليف) رشته‌هاي نازك و بلندي شبيه مو هستند كه از استحكام و انعطاف پذيري كافي براي تهيه‌ي نخ برخوردارند. الياف، طي انجام عمليات ريسندگي تبديل به نخ و آماده‌ي بافت فرش مي‌شوند.

الياف فرش ماشيني با توجه به جنس آن‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

الياف مصنوعي

الياف طبيعي

الياف مصنوعي:

اليافي هستند كه در طبيعت وجود ندارند و توسط انسان ساخته مي‌شوند؛ پركاربردترين الياف مصنوعي شامل موارد زير مي‌باشند:

پلي پروپيلن

پلي استر

اكريليك

نايلون

الياف طبيعي:

اليافي هستند كه در طبيعت وجود دارند و انسان نقشي در توليد آن‌ها ندارد؛ پركاربردترين الياف طبيعي فرش ماشيني شامل موارد زير مي‌باشند:

جوت (كنف)

ابريشم

پشم

پنبه


به طور سنتي، فرش‌ها تا قبل از زمان پيدايش الياف مصنوعي و ساختگي، با استفاده از الياف طبيعي توليد مي‌شدند؛ الياف ساختگي توسط بشر تاثير قابل ملاحظه‌اي در صنعت بافت قالي ماشيني داشتند.

همچنين الياف نساجي را با توجه به طول آن‌ها به دو دسته‌ي زير تقسيم مي‌كنند:

الياف منقطع:

اليافي هستند كه طول آن‌ها مشخص و محدود است. طول الياف منقطع از چند ميلي متر تا چندين سانتي متر است، تمام الياف طبيعي (بجز ابريشم) در اين گروه قرار مي‌گيرند.

الياف يكسره:

اليافي هستند كه داراي طول مشخص و محدود نيستند و طول اين الياف بسيار بلند است و ممكن است به هزاران متر برسد؛ الياف ابريشم و الياف مصنوعي در اين گروه قرار دارند.

لازم به ذكر است كه الياف مصنوعي و الياف ابريشم يكسره را مي‌توان به طول‌هاي مشابه الياف منقطع برش داد، به عبارت ديگر الياف ابريشم و الياف مصنوعي به دو صورت يكسره و منقطع توليد مي‌شوند. در حال حاضر اكثر توليدات فرش ماشيني در ايران با الياف مصنوعي اكريليك و پلي استر و الياف طبيعي پنبه و جوت توليد مي‌شوند.

بازدید : 84
11 زمان : 1399:2

شروع توليد فرش ماشيني در ايران به قبل از انقلاب و به اوايل دهه‌ي پنجاه هجري شمسي بر مي‌گردد. اولين قالي ماشيني توليد داخل در كارخانه‌هاي مخمل و ابريشم كاشان توسط دستگاه‌هاي مخملبافي و با الياف مصنوعي بافته شدند كه اين فرش‌ها داراي وزني سبك بودند و همچنين پرزهاي كوتاهي داشتند.

در همان دوره برخي از تاجران، فرش‌هايي مشابه با فرش‌هاي توليدي داخل را از كشور بلژيك وارد بازار ايران كردند كه از كيفيت بالاتري برخوردار بودند و اينچنين سليقه‌ي مردم ايران را _ كه تا پيش از آن فقط از فرش‌هاي دستباف استفاده مي‌كردند _ با اين نوع از فرش‌ها آشنا نمودند.


با استقبال خوبي كه مردم از فرش ماشيني به عمل آوردند، خاندان لاجوردي (مالكان گروه صنعتي بهشهر) كه از كارخانه داران و سرمايه گذاران كشور بودند، اقدام به تاسيس شركت صنايع كاشان (فرش ماشيني كاشان) كردند كه اولين محصول آن‌ها در سال 1353 به بازار عرضه گرديد.

اين فرش‌ها با نمونه‌هاي قبلي كاملا متفاوت و تا حدودي به فرش دستباف شباهت داشتند كه به طور خاص فرش ماشيني بافته شده با الياف طبيعي پشم به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. به دنبال آن كارخانه‌هاي فرش ديگري نيز تاسيس شدند و به رقابت پرداختند.

در حال حاضر در كاشان بيش از 1000 كارخانه‌ي فرش در شهرك‌هاي صنعتي راوند، آران و بيدگل و جعفر آباد وجود دارند كه به بافت انواع فرش ماشيني 1200 شانه، 1000 شانه، 700 شانه، سجاده فرش، گليم و … مشغول هستند.

بازدید : 85
11 زمان : 1399:2

فرش ماشيني به عنوان يكي از لوكس‌ترين لوازم منزل براي تزئين خانه مي‌باشد كه هنر و زيبايي را در تركيبي استثنايي نمايان مي‌سازد.

كاشان كه در استان اصفهان و به فاصله‌ي حدودا 250 كيلومتري از تهران واقع گرديده است به عنوان سرآغازگر و همچنين پايتخت قالي ماشيني ايران شناخته مي‌شود.

فرش كاشان از گذشته‌هاي دور با فرش دستباف و امروزه با فرش ماشيني همواره مورد زبانزد عموم بوده است.

فرش‌هاي دستباف و آنتيك كاشان كه امروزه موجب شكوه كلكسيون‌هاي بزرگ شخصي و موزه‌هاي خارجي است و همچنين فرش ماشيني كاشان كه با صادرات انبوه آن به ساير كشورهاي دنيا، مايه‌ي افتخار ايران مي‌باشد.

در ادامه با گردآوري مطالب داخلي و خارجي، تاريخچه‌ي قالي ماشيني و همچنين توليد آن از ابتدا تا انتهاي بافت را با ذكر جزئيات شرح داده‌ايم.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 104
  • بازدید کلی : 2464
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی